Verschillen-tussen-SEO-en-SEA-SEOportaal

De verschillen tussen SEO en SEA

Verschillen-tussen-SEO-en-SEA-SEOportaal

Wanneer u uw website beter vindbaar wilt maken in de zoekmachines van Google, komt u waarschijnlijk vaak de termen SEO (Search Engine optimization) en SEA (Search Engine Advertising) tegen. Dit zijn twee verschillende technieken die u in kunt zetten om uw website in google als nummer 1 te ranken. Maar wat is het verschil tussen SEO en SEA. In dit artikel lichten wij dat verder toe.

SEA

Als u SEA inzet, probeert u door middel van advertenties met daarin een korte tekst waarin u de belangrijkste zoektermen gebruikt waarop u gevonden wilt worden in google. Deze advertenties worden op uw eigen website of die van andere geplaatst, waarnaast uw advertentie bovenaan op de eerste pagina van google komt te staan met resultaten. Hiervoor betaald u een zeker bedrag aan Google wanneer iemand op uw advertentie in google klikt. Het bedrag is echter afhankelijk van de concurrentie die met dezelfde keywords probeert te adverteren en hoe vaak er op deze zoektermen wordt gezocht.

SEO

Als u SEO inzet, is er sprake van zoekmachine optimalisatie. Hierbij probeert u via verschillende SEO-strategieën uw website hoger in de organische resultaten te ranken, dus niet via advertenties. Hierbij kunt u uw website optimaliseren, content marketing inzetten, linkbuilding gebruiken en andere technieken om zo hoger in de organische resultaten te komen. Er kan dus gesteld worden dat SEO misschien wel iets belangrijker is dan SEA, aangezien u natuurlijk op de keywords waar gezocht op wordt op nummer 1 gerankt wilt worden.

De verschillen

Wellicht heeft u nu al een idee wat SEO en SEA is, er zijn hierbij dus ook duidelijk verschillen. Allereerst ziet u verschil in de tijdspan waarin u het resultaat ziet. Een SEA campagne kan namelijk meteen op een korte termijn zorgen dat u meer kliks naar uw website gegenereerd wordt. SEO is echter gericht op lange termijn, het kan namelijk wel zo’n 6 maanden of langer duren voordat uw website op een bepaald keyword op de eerste pagina of eerste rank van google wordt weergeven. Daarnaast kost het veel onderhoud om ervoor te zorgen dat u niet wegzakt in de rankings. Ook qua kosten zijn er grote verschillen. Voor SEA betaald u doorgaans een opstarttarief wanneer u uw advertentiecampagne opzet en een maandelijks tarief voor de rapportage en optimalisatie niet alleen het desbetreffende bedrijf maar ook Google zelf. Bij SEO hoeft u echter alleen de werknemer te betalen voor de werkzaamheden. SEA is in eerste instantie duurder dan SEO, maar u ziet wel direct resultaat. Echter geen lange termijn resultaten, terwijl deze bij SEO makkelijker in stand gehouden kunnen worden.

Wanneer u gebruik wilt maken van SEO en SEA maar zelf geen bedrijf wilt inhuren hiervoor is het wellicht een idee om een korte cursus hierover te volgen. Het aantal bedrijven die een cursus seo aanbieden is groot, bijvoorbeeld Learnit, maar hierdoor leert u wel in een korte tijd de belangrijkste zaken en hoe u het beste kunt aanpakken uw bedrijf beter vindbaarder te maken in Google, zonder al te veel geld aan externe bedrijven uit te geven.