Digitale advertentie-uitgaven stijgen sterk in eerste helft 2017

Header online advertentie uitgaven

Oké, dit gaat over betaald adverteren, niet over SEO. Desalniettemin erg interessant. In de eerste helft van 2017 zijn de uitgaven aan online advertenties wederom enorm toegenomen. Social media-advertising kende de grootste groei met maar liefst 45%! En waar de gehele online advertentiemarkt met gemiddeld dertien procent steeg, daalden de overige drie grote advertentiemarkten: radio (-1%), televisie (-7%) en print (-11%). Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte in opdracht van IAB Nederland.

Online advertentiemarkt is paid, display en classified

De totale uitgaven in de online advertentiemarkt in Nederland zijn in de eerste zes maanden van 2017 met dertien procent gestegen. De online advertentiemarkt is in het rapport opgedeeld in betaalde zoekresultaten, displayadvertenties en ‘classified, directories and listings’. Deze laatste categorie bestaat uit onder meer vergelijkingssites en rubrieksadvertenties. De groei van search is gestegen met achttien procentpunten, drie meer dan in de periode ervoor. De groei van display is gelijk gebleven en de laatste categorie is gedaald ten opzichte van de vorige periode.

Online video drijft display advertentie-uitgaven

Momenteel zijn banners nog de grootverdieners binnen display-inkomsten. Ondanks dat banners verreweg het grootste element zijn op het display advertentieterrein, is de grootste groei te vinden bij online video. De uitgaven in deze categorie stegen met maar liefst 42%.

Inkomsten per display format graphic 2017

Display op social media

De geplaatste display-advertenties zijn meer en meer te vinden op sociale mediakanalen. In deze categorie is een stijging van 45% waargenomen door Deloitte, bijna een verdubbeling binnen een half jaar! Daarmee is inmiddels 35% van de totale online display-advertentiemarkt te vinden op social mediakanalen.

Display spendings on social media graphic 2017

Verschuiving naar mobiel

In het verlengde van social media-advertising is het niet verwonderlijk dat er een verplaatsing gaande is van desktopadvertenties naar mobiele advertenties. Sociale media worden namelijk hoofdzakelijk via mobiele apparaten benaderd. Mobiele advertentie-inkomsten groeiden met 32 procent in de eerst helft van 2017 in Nederland. De inkomsten van desktop- en mailadvertenties lieten een veel kleinere groei zien. Daarmee is een duidelijke trend ingezet die voorlopig ook niet lijkt te vertragen.

Display per medium graphic 2017

Samenvattend

In het kort laat het rapport zien dat online adverteren blijft groeien. De uitgaven aan online advertenties zijn nu groter dan de uitgaven aan televisie-, radio- en printadvertenties bij elkaar opgeteld. Binnen deze groei zijn sociale media en mobiel de grootste stijgers. Wat zegt dit over jouw marketinginspanningen? Waar liggen mogelijkheden? Blijkbaar heeft de online marketingwereld de meeste ROI en effectiviteit ontdekt in online adverteren middels display op sociale media die geraadpleegd worden via mobiele apparaten. Ben je momenteel actief bezig met displayadvertenties, check dan eens de geschiktheid van je advertenties voor mobiel.
Alle informatie is onttrokken uit het rapport van IAB Nederland. Dit rapport kun je hier downloaden.
IAB report on Online Advertising Spend The Netherlands H1 2017