Genereer meer bezoekers op je website met linkbuilding
Merk jij dat jouw bezoekers achterblijven en je daardoor minder omzet hebt dan je zou willen? Dan is het investeren in linkbuilding een effectieve manier van zoekmachineoptimalisatie. Ook wel SEO genoemd. Je vraagt je vast af; Wat is linkbuilding? En hoe doe je aan linkbuilding? In deze blog lees je meer over linkbuilding tips.
Wat houdt linkbuilding in?
Linkbuilding is niets meer dan links die verwerkt zijn op pagina’s van websites van derden, die vervolgens doorverwijzen naar jouw website. Dit zorgt ervoor dat jouw website door Google op waarde wordt geschat. Wel is het belangrijk om te weten dat het hierbij om hetzelfde onderwerp moet gaat. Google herkent deze kwalitatieve links namelijk wat uiteindelijk bijdraagt aan een hogere positie in Google. De meeste bedrijven zullen linkbuilding uitbesteden aan een marketingbureau omdat dergelijke bedrijven in de meeste gevallen beschikken over meer kennis en ervaring op dit gebied. Hierdoor zal jouw bedrijf sneller profiteren van een hoger aantal bezoekers op de website.
Kwalitatieve backlinks
Je vraagt je waarschijnlijk af waar linkbuilding direct voor staat. Dat is namelijk: het bouwen van kwalitatieve backlinks naar een website. Het is ook één van de belangrijkste onderdelen binnen SEO. Links of verwijzende domeinen zijn een doorslaggevende factor voor Google om de pagina ranking te bepalen. Dergelijke zoekmachines zien deze links als stemmen voor een website. Hoe meer stemmen de website ontvangt, des te belangrijker deze moet zijn. Een kanttekening is wel, dat linkbuilden alleen werkt als de landingspagina’s technisch in orde zijn en goede content bevat.
De manier waarop Google kijkt naar backlinks is de afgelopen jaren flink veranderd. De relevantie en kwaliteit staan in een veel hoger vaandel. Een natuurlijk backlink-profiel heeft een gezonde verdeling in ankerteksten, tussen het aantal backlinks en het aantal domeinen waar deze links vandaan komen.
De realisatie van linkbuilding
Er zijn meerdere manieren om backlinks te realiseren. Ze hebben ieder voor- en nadelen. Denk bijvoorbeeld aan het handmatig toevoegen van links, het vragen aan andere websites (outreach), backlinks verdienen, kopen of ruilen en backlinks behouden.
#1 Handmatig toevoegen
Het handmatig toevoegen kan bijvoorbeeld in de comments van een blog of op een social media pagina. De waardering is minder effectief dan bij de andere manieren omdat ze zelf te maken zijn.
#2 Backlinks vragen
De meest voorkomende variant van linkbuilding is om backlinks te vragen in ruil vorm. Dit proces wordt ook wel outreach genoemd. Hiermee vraag je andere websites om jouw domein, pagina of specifiek artikel te linken. Ook is het hierbij van belang dat het een website is met hetzelfde soort onderwerp. Het is namelijk niet handig om een restaurant te vragen terwijl je zelf een website hebt die gaat over schoenen. Het nadeel van deze manier is dat het relatief veel tijd kost en er geen garantie is dat het daadwerkelijk zal bijdragen. Ook zijn website-eigenaren zich ervan bewust dat een backlink waarde heeft en zullen daarom in de meeste gevallen een vergoeding vragen.
#3 Autoriteit opbouwen
Wanneer er goede, allesomvattende content op jouw website staat waardoor andere website-eigenaren hiernaar verwijzen kun je ook backlinks verdienen. Vaak verspreid je dan unieke informatie, interessante infographics en weetjes. Volgens Google zou dit de ‘normale’ manier van linkbuilden zijn. Een andere benaming voor deze manier is ‘linkbait’.
#4 Backlinks kopen of ruilen
De snelste manier voor het verkrijgen van backlinks is door ze te kopen. In het verleden kon je Googleposities kopen door startpaginalinks in bulk op te kopen. Via deze weg kwamen pagina’s zonder relevante content hoog in de ranking te staan. Inmiddels is deze manier niet meer effectief omdat het algoritme meer is gaan kijken naar de combinatie van sterke content en relevante backlinks.
#5 Behouden
Natuurlijk klinkt het nogal voor de hand liggend, maar het is iets wat vaak vergeten wordt. Dit is namelijk het behouden van de verkregen backlinks. Controleer regelmatig of er links verwijzen naar 404 pagina’s. Verder kan je in verschillende SEO-software zien of er backlinks verloren zijn gegaan. Als dit zich voordoet kan je proberen om deze link weer terug te krijgen.
Om linkbuilding goed mogelijk aan te pakken kan je het beste linkbuilding uitbesteden. De meeste marketingbureaus bieden deze dienst aan.