Google update ‘Fred’ in retrospect: schrijven voor mensen, niet voor robots
Een veel gehoord statement binnen zoekmachineoptimalisatie is “Je schrijft voor mensen, niet voor robots.”. Hiermee wordt bedoeld dat website-inhoud – met name teksten – gericht moeten zijn op leesbaarheid, kwalitatieve inhoud en een goede opmaak. Toch passen marketeers en tekstschrijvers handigheden toe die de pagina helpen hoog in Google’s zoekresultaten te scoren, omdat ze bewezen effect hebben. Denk bij deze handigheden aan de keyword density. Dit betekent dat een bepaald sleutelwoord zoveel voorkomt in een artikel. Bijvoorbeeld 10 keer in een tekst van 320 woorden. Google gaat nu zelfs een stap verder. Ze willen nóg meer focus op originele, kwalitatieve en vooral relevante content leggen. Hoe? Met ‘Fred’.
Google algoritme updates
Jaarlijks past Google omstreeks 500 tot 600 kleine wijzigingen toe aan hun algoritmes. Zo af en toe lanceert men ook een grote update van hun algoritmes. Deze geeft Google een naam. Bekende updates zijn Panda en Penguin. De aanpassing die men ‘Fred’ noemt, is eigenlijk een groep aanpassingen van begin maart 2017 die een hoop teweeg bracht. Gary Illyes van Google noemde dit op Twitter (@methode) bij wijze van grap Fred, omdat men bleef vragen of de updates ook een naam kregen. In de volksmond is ‘Fred’ blijven hangen, vandaar dat ik de naam tussen aanhalingstekens zet. Met ‘Fred’ is een volgende stap gezet richting zoekresultaten die nog beter aansluiten op de wensen van de gebruiker. Moz – een gerenommeerd online marketingbureau – heeft een lijst met meer informatie over updates in algoritmes.
De ultieme gebruikerservaring is niet omzet genereren
Het is de natte droom van Google om de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk te maken. ‘Fred’ is er in een notendop op gericht dat sites die hoofdzakelijk gericht zijn op geld verdienen, lager worden gerankt. Zeker de websites met veel affiliatieprogramma’s. Google controleert dit onder meer door te kijken naar de hoeveelheid advertenties, reclame-uitingen en links op een pagina.
Het antwoord is relevante content
Google wil dat je antwoord geeft op de vraag of informatiebehoefte van de zoeker, door ook daadwerkelijk het antwoord te geven. Niet door strategisch de juiste keywords te plaatsen en een bezoeker te leiden naar een site waar in tegenstelling tot informatie veel advertenties zijn te vinden. Ook als een pagina of artikel minder woorden heeft dan geadviseerd door een SEO-richtlijn, gaat het om de inhoud en vindt Google dat je het gewoon kunt plaatsen. Een lezer geeft er immers niet om of een pagina net meer of minder dan 300 woorden heeft.
Kortom
Kortom, eigenlijk wisten we dit al. De in maart veel stof-op-doen-waaiende ‘update’ brengt niet veel nieuws met zich mee. Iedere website is anders, dus komt het voor je eigen website nog steeds neer op testen. Toch vind ik het belangrijke informatie en wilde ik ‘Fred’ benoemen nu de storm wat is gaan liggen.
Heb je een vraag? Of zie je graag een gastblog geplaatst? Neem dan contact op via het contactformulier.