Hoger scoren in de zoekmachines

VLLQYC3SAA

Wie maakt er nou geen gebruik van Google? Wanneer je op zoek bent naar een product of een dienst weet je de zoekmachine gauw te vinden. Belangrijk dus dat je goed vindbaar bent wanneer je diensten aanbied.

Hoe hoger je scoort in de zoekmachines, hoe meer verkeer je zult genereren naar je website. Klinkt logisch toch? Wanneer je goed scoort op bepaalde zoekwoorden zul je sneller je diensten kunnen aanbieden en daarmee meer naamsbekendheid kunnen creëren. In dit blog hebben we 10 handige tips voor je op een rijtje gezet hoe ook jij beter kunt scoren.

Tip 1: De titel

Voordat je begint met het creëren van content is het van belang om te bepalen op welke keywords je gevonden wilt worden. Belangrijk is om je belangrijkste keywords te vermelden in je titel zodat de gebruiker direct ziet waarover jouw website gaat en/of welke diensten je kunt aanbieden. Google adviseert een lengte van ongeveer 69 tekens inclusief spaties. Houdt hier dus rekening mee met tijdens het maken van je titel. Gebruik de tekens verstandig. Weet je niet precies welke keywords van toepassing zijn voor jouw website? Of kan je wel wat suggesties gebruiken? Dan kan de Keyword Planner uitkomst bieden.

Tip 2: Pakkende zinnen

Maak gebruik van korte maar maar pakkende zinnen. De zoekmachine is tegenwoordig slim genoeg om teksten en titels te herkennen en daarmee de samenhang te begrijpen. Wanneer je enkel keywords gebruikt in je zinnen zonder dat de zin logisch is opgebouwd zul je dus minder goed gaan scoren.

Tip 3: Metadescription

De metadescription is de tekst die onder de titel komt bij de zoekopdracht. In deze tekst kan je aangeven waar de pagina over gaat en heb je tekens beschikbaar om de gebruiker te overtuigen om jouw website te bezoeken. De lengte van deze description is circa tussen de 150- en 160 woorden. Bedenk wel dat het belangrijk is om in de metadescription gebruik te maken van je belangrijkste keywords en USP's (Unique Selling Points). Je zult begrijpen dat je je echt kunt onderscheiden wanneer je een duidelijke en unieke metadescription hebt, zo ben je je directe concurrenten te slim af!

Tip 4: Interne links

Maak gebruik van interne links op je website. Waarom? Google kan dit erg waarderen! Wanneer je regelmatig gebruik maakt van een interne link zal dit je SEO-score verhogen. Je verhoogt namelijk de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker en je verhoogt ook de kans dat de bezoeker langer doorklikt op je website. Doen dus! Vind je het lastig om op een bepaalde pagina een interne link te plaatsen? Soms kan een simpele 'Neem contact met ons op' dan uitkomst bieden.

Tip 5: Afbeeldingoptimalisatie

Zoekmachines kunnen jouw afbeeldingen lezen! Tenminste, wanneer je gebruik maakt van ALT-tags. Een ALT-tag is een stukje code dat je meegeeft aan een afbeelding. De zoekmachine leest door middel van deze code waar jouw afbeelding over gaat. Zo verschijnt de afbeelding in combinatie met bepaalde zoekwoorden in de zoekresultaten.

Tip 6: Externe links

Interne links zijn belangrijk, daar hebben we het net over gehad. Externe links (linkbuilding) zijn ook zeker de moeite waard. Belangrijk is om enkele externe links te plaatsen naar websites die relevant zijn aan jouw onderwerp. Wanneer je bijvoorbeeld een online marketingnureau hebt en je linkt naar een dierentuin, dan zal de relevantie niet direct worden gelegd door de zoekmachine. Houdt hier dus rekening mee wanneer je een linkruil gaat doen of wanneer je enkel een link wilt plaatsen naar een andere website.

Tip 7: Social Media

Verbind je website met al je social-media kanalen! Blogs, berichten, acties en meer zijn eenvoudig te delen via de Share buttons. Door meer volgers te creëren verhoog je je naamsbekendheid. Maak bijvoorbeeld gebruik van een simpele Deel Button onder aan je artikel of actie.

Tip 8: Reviews

Zorg voor (goede) reviews. Gebruikers hechten hier veel waarde aan wanneer ze een keuze hebben uit meerdere concurrenten. Enkel goede reviews zal ongeloofwaardig werken dus wees wel eerlijk in de reviews die je plaatst op je website. Een negatieve review is niet erg wanneer je het wel netjes hebt opgelost. Een online reputatie is minstens zo belangrijk als je reputatie in het dagelijkse leven.

Tip 9: Handige tools

Door gebruik te maken van handige tools zoals Google Webmaster Tools of Google Analytics is het eenvoudig om je resultaten in te zien. Houdt de laatste trends bij en bekijk welke zoekopdrachten populair zijn binnen jouw website om deze daar vervolgens beter op in te richten. Tegelijkertijd zie je ook direct welke pagina's nog wat aandacht verdienen.

Tip 10: Content

Maak gebruik van content op je website dat de gebruiker zal overtuigen. Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken en laat zien waarom jij de expert bent in jouw vakgebied. Verhoog je leesbaarheid door middel van kopjes - een H1, H2 of H3 - gebruik leestekens en indien nodig opsommingen.