Is Linkbuilding uw tijd en geld waard?
Wanneer je extra bezoekers naar je website wilt trekken, dan is linkbuilding één van de onderdelen die van belang zijn om aandacht aan te schenken. Wat het exact is en of het je tijd en vooral ook het geld waard is, bespreken met met je in dit artikel. Want wanneer jij de concurrentie in de zoekresultaten van Google wilt verslaan, dan is goede content en de juiste techniek vandaag de dag niet altijd meer genoeg om dit te kunnen doen. Door je website autoriteit te geven, kun je het laatste beetje onderscheid maken. Wel is het belangrijk dat je weet wat je doet. Pas je dit op de verkeerde manier toe, dan kan het zijn dat je hiervoor zelfs wordt afgestraft, met lagere posities tot gevolg.
Wat is linkbuilding?
Voor de mensen die niet weten wat linkbuilding is, leggen we het hier in een notendop even voor je uit. Linkbuilding is het verkrijgen van links van een andere website naar die van jou. Dit kan naar de homepage zijn, maar uiteraard ook naar onderliggende pagina’s. Wat je vaak ziet, is dat blogartikelen enorm populair zijn om naar te verwijzen, maar nieuwsberichten doen het natuurlijk ook erg goed. Wanneer iemand een link naar jouw website op zijn of haar website plaatst, dan wordt dit door Google gezien als een stem. Door stemmen te verzamelen, zorg je ervoor dat je hoger komt. Uiteraard werkt het in de praktijk iets anders en is het niet de bedoeling dat je oneindig veel linken verzameld, maar kiest voor kwaliteit.
Het belang van linkbuilding
Linkbuilding is een essentieel onderdeel van een gedegen marketingstrategie. Je wilt immers wel dat je ook in de organische zoekresultaten goed vindbaar bent. Omdat het best wel een specialisme is en verkeerde links meer schade kunnen toebrengen, dan dat ze je kunnen helpen, is advies over linkbuilding uitbesteden zeker een goede eerste stap in de juiste richting. Door het uit te besteden aan een seo specialist, zal je zien dat je binnen afzienbare tijd de eerste resultaten gaat zien. Uiteraard is dit mede afhankelijk van het budget en ook de markt waarin je je begeeft.
Geen kosten maar een investering
Veel mensen zien linkbuilding als een kostenpost. Toch is dit absoluut niet het geval. Stel dat jij maandelijks 250 euro betaald aan een SEO specialist en deze persoon zorgt er binnen 10 maanden voor dat jij van 100 naar 500 bezoekers gaat. Met een conversiepercentage van 2 procent, houdt dit concreet in dat jij van 2 bestellingen, nu naar 10 bestellingen gaat. Met een gemiddelde orderwaarde van 50 euro per order, heb je nu ineens geen 100 euro omzet per maand, maar ga je naar 500 euro omzet per maand. Je ziet dus dat dit zijn vruchten af begint te werpen. Omdat de aanloop naar de eerste resultaten vaak enkele weken tot zelfs maanden kunnen duren, hebben veel mensen het gevoel dat het niet werkt. Toch is dit absoluut niet het geval. Dus op de vraag of linkbuilding de tijd en ook het geld waard is, is het antwoord dus volmondig JA!