Skip to content

Linkbuilding: wat, waarom en hoe? Een basisgids door SEO Portaal

Coding laptop artikel blogheader

Linkbuilding, wat, waarom en hoe: een basisgids door SEO portaal

Duik je in de online marketing, dan hoor je het begrip vaak als marketeer: linkbuilding. Inbound links, outbound links, internal links en backlinks. In deze blog een beknopt overzicht van wat linkbuilding is, waarom er zoveel over wordt gesproken en hoe je het zelf kan aanpakken.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een manier om een site hoger te laten scoren in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing. Zelf omschrijf ik linkbuilding zo: het opbouwen van een kwalitatief en relevant netwerk van links die verwijzen naar pagina’s van jouw website.

Hoe werkt dat dan?

Google ziet een verwijzing van een website naar een andere website als een compliment voor de website die de vermelding krijgt. Als je een parallel trekt naar de fysieke wereld is dit goed te begrijpen. Vergelijk het met een verkoper van een meubelzaak die aangeeft dat er om de hoek ook een winkel is waar je leuke gordijnen kunt kopen. Als je een klant dit aanbeveelt, waardoor hij of zij mogelijk de winkel verlaat, moet het wel een compliment zijn, toch?

Is linkbuilding belangrijk?

Google’s algoritme is een zwarte doos. Over de precieze werking van plaatsbepaling in organische (niet betaalde) zoekresultaten tast iedereen in het duister. Daarom is het moeilijk te zeggen hoe invloedrijk linkbuilding precies is. Ik geef je drie argumenten die zeggen dat het van belang is:

  • Argument 1: Er zijn vele marketingbureaus die de waarde van linkbuilding tot de bodem proberen uit proberen te zoeken. Eén van de voorbeelden hiervan is dit uitgebreide onderzoek van Stone Temple Consulting. Ze vergeleken de waarde van enkele rankingfactoren en hierbij bleken links de belangrijkste factor.
  • Argument 2: Google geeft het zelf toe! Google medewerker Andrey Lipattsev gaf toe dat de twee meest belangrijke rankingfactoren links en content zijn.
  • Argument 3: Updates van algoritmes. Google update haar zoekalgoritmes geregeld. In de update ‘Penguin’ werd de nadruk gelegd op het bestrijden van slechte links en de promotie van kwalitatieve en relevante links. De energie die Google hier insteekt, geeft aan dat het hebben van links zeker als waardevolle rankingfactor wordt gezien door Google. In het kort let de update op kunstmatig opgebouwde linkprofielen en geeft het meer waarde aan websites die hun links op een natuurlijke wijze hebben verkregen.

Hoe pak je linkbuilding (niet) aan?

Bij argument drie gaf ik aan dat Google ‘slechte links’ bestrijdt. Slechte links zijn links geplaatst op zogenaamde linkbuildwebsites, bijna inhoudsloze websites met enorm veel links. Update ‘Penguin’ is nu in staat om die sites te herkennen en links te laten liggen (woordgrapje). Wanneer de relevantie laag is, heeft een link ook minder waarde. Een bouwbedrijf die linkt naar een boekwinkel is minder relevant en geloofwaardig dan een bekende blogschrijver die naar een boekwinkel linkt. Tot slot kijkt Penguin nog naar het tijdsbestek waarin een bepaalde hoeveelheid links worden geplaatst.
Het totale overzicht van websites die naar je eigen website refereren wordt een linkprofiel genoemd. Een mooi en natuurlijk linkprofiel heeft:

  • links naar diverse pagina’s binnen je website;
  • diverse en relevante bronnen (sociale mediaplatformen, blogs, bedrijfswebsites, webwinkels, etc.);
  • variëteit in naamsvermelding van de link,de zogenaamde ankertekst;;
  • een goede balans tussen Do-Follow en No-Follow links.

Zelf aan de slag met linkbuilding

Linkbuilding is dus waardevol, maar het is tevens een tijdrovende klus en een complex proces. Daarom is het raadzaam om een gespecialiseerd marketingbureau in te schakelen om je op weg te helpen.

Scroll To Top