Meta-omschrijving in zoekresultaten – 5 tips om je CTR te verbeteren
Een belangrijk onderdeel in zoekmachineoptimalisatie is de weergave van jouw pagina in de zoekresultaten (Search Engine Result Pages, kortweg SERP). Deze weergave, genaamd ‘snippet’ bestaat uit een titel, URL en meta-omschrijving. In deze blog ga ik in op de laatste: de meta-omschrijving.
Wat is de meta-omschrijving?
De meta-omschrijving is het korte stukje tekst onder de titel en link van een zoekresultaat. Dit stukje tekst geeft een impressie van de pagina-inhoud. Deze kleine samenvatting kan zoekers overhalen om jouw pagina te bezoeken, of om verder te scrollen.
Je content management system (bijvoorbeeld WordPress) geeft standaard de eerste regels van de landingspagina weer als meta-omschrijving. Je kunt deze korte omschrijving echter zelf aanpassen en invullen. Maar waarom zou je dit handmatig voor elke pagina willen aanpassen; deze tekst is toch geen rankingfactor?
Waarom is het van belang om dit handmatig aan te passen?
Ondanks dat de inhoud van de omschrijving geen rankingfactor is, is doorklikpercentage dit wel. De click through rate, kortweg CTR, geeft weer in hoeverre de omschrijving aansluit bij de wensen van de zoeker. Is dit percentage hoog, dan geeft dit Google de informatie dat het zoekresultaat (jouw pagina) belangrijk is. Daarmee plaatst Google jouw pagina op termijn hoger in de zoekresultaten. Indirect kun je de meta-omschrijving daarom wel beschouwen als rankingfactor.
Hoe pas ik mijn meta-omschrijving aan? 4 opties
De meeste CMS hebben een functie voor het aanpassen van de meta-omschrijving. Daarnaast biedt elke CMS de mogelijkheid om plug-ins toe te voegen. Zelf heb ik goede ervaringen met de plug-in Yoast in WordPress. Als derde kun je een extensie installeren in je browser, bijvoorbeeld de MozBar. Deze geeft een analyse van diverse pagina-eigenschappen, waaronder je meta-omschrijving. Via de gratis extensie kun je alleen analyseren. Heb je de betaalde versie, dan kun je dit ook aanpassen. Tot slot is het mogelijk om de meta-omschrijving toe te voegen aan de HTML van je pagina’s.
Als je in je artikel al een korte inleiding geeft, kan deze functioneren als meta omschrijving. In dit geval wordt de meta omschrijving dan wel afgebroken met puntjes (…). Ook mist het misschien een belangrijk keyword, omdat deze nog niet in de eerste twee zinnen naar voren komt. Er is ruimte voor ongeveer 900 pixels of 160 karakters in je meta-beschrijving. Op smartphones is dit zelfs nog minder: rond de 110 karakters. Daarom is het goed om handmatig aandacht aan te besteden aan dit getal.
5 tips voor een hogere CTR
- 1 Plaats zoekwoorden en keywords aan het begin van je meta-omschrijving.
- 2 Houd het kort. Het is niet nodig en zelfs af te raden om volzinnen te gebruiken. Zoekers scannen meer dan dat ze lezen. Dit weet Google ook.
- 3 Plaats een call-to-action. Informatie geven over de inhoud van je pagina is fijn. De volgende stap is om de zoeker aan te zetten tot het klikken op de link. Gebruik bijvoorbeeld ‘Lees verder’ of het woord ‘Nu’.
- 4 Gebruik cijfers. Het brein verwerkt cijfers sneller dan woorden. Heb je producteigenschappen zoals prijs, gewicht, aantal uren of levertijd? Plaats het in de meta met cijfers.
- 5 Licht [trigger-words] uit met speciale tekens. Voorbeelden zijn [gratis], *pdf* en +Template.
Aan de slag met optimalisatie
Nu kun je aan de slag met het optimaliseren van je meta-omschrijvingen. Wil je verder met ’title tag of URL optimalisatie? Bekijk dan deze infograhic van Investonline eens.
Heb je een vraag of wil je ook een gastblog op SEO Portaal? Neem dan contact op via het formulier!