Optimaliseer je SEO strategie met de 6 principes van Cialdini
De zes principes van Cialdini komen voort uit het wereldberoemde boek, Influence: The Psychology of Persuasion, dat Cialdini in 1984 schreef. Ondanks dat dit boek al meer dan dertig jaar oud is, zijn de theorieën nog erg actueel. Het gaat over principes die vaak onbewust het brein van je klant beïnvloeden. Wanneer je dit goed toepast helpt dit je ook om je online strategieën toe te passen. We kennen de volgende zes beïnvloedingsprincipes:
- Wederkerigheid
- Schaarste
- Autoriteit
- Consistentie
- Sociale bewijskracht
- Sympathie
Wederkerigheid
Het eerste principe van Cialdini is wederkerigheid. Dit houdt in dat wanneer iemand iets van jou krijgt, zij onbewust het gevoel hebben om iets terug te moeten doen. Als fysieke verkooptechniek wordt dit al ruimte tijd toegepast, bijvoorbeeld wanneer je een kopje koffie aangeboden krijgt bij binnenkomst. Online kan dit natuurlijk net zo goed, bijvoorbeeld door een proefversie van een dienst gratis weg te geven. Om dit specifiek op SEO te richten, kan je dit goed toepassen bij het opbouwen van een backlink profiel. Wanneer jij naar externe sites linkt als waardering voor die sites en dit aan de site laat weten, gaat dit onbewust spelen in het brein van degene die het ontvangt. Zo heb je een grotere kans dat zij ook iets terug willen doen voor jou, zoals het plaatsen van een link naar jouw site. Het is wel belangrijk dat je oprecht naar iemand linkt, zonder dat je daar per se iets voor terug verwacht.
Sociale bewijskracht
Cialdini’s tweede principe is sociale bewijskracht. Mensen zijn continu op zoek naar sociale bevestiging. Als duizend mensen voor je gebruik hebben gemaakt van een bepaalde dienst, zal het wel goed zijn. Hierdoor ga je zelf eerder over tot kopen. Daarbij komen reviews ook om de hoek, een steeds belangrijkere factor voor SEO. Wanneer mensen reviews of ratings achterlaten op je site, ziet Google dit als nieuwe content. Dit speelt in op de relevantie van je sites in zoekmachines. Om hier optimaal op in te spelen is het belangrijk dat je het makkelijk maakt voor klanten om een beoordeling op je site achter te laten.
Consistentie
Het derde principe is eigenlijk een combinatie van consistentie en commitment (toewijding). Als iemand een eerste stap zet naar conversie, is het makkelijker om de tweede stap te zetten. Heb je bijvoorbeeld je naam en adres al ingevuld? Dan heb je een grotere kans dat je ook je bankgegevens achterlaat. Dit is anders dan wanneer je direct om al je gegevens wordt gevraagd. Ditzelfde geldt voor social media, als iemand de stap heeft gezet om je pagina leuk te vinden, zullen ze eerder geneigd zijn om vaker de pagina te bezoeken, aankopen te doen of berichten te delen.
Sympathie
Het vierde principe van Cialdini is sympathie. Als verkoper moet je ervoor zorgen dat je klanten jou de verkoop gunnen. Mensen kopen namelijk het liefste van bedrijven die ze kennen en graag mogen. Dit krijg je bijvoorbeeld voor elkaar door complimenten te geven en gelijkenissen aan te geven. Om te zorgen dat jij positief in de gedachten staat van potentiële klanten, kan je bestaande klanten vragen hun ervaringen te delen. De vrienden van de deler zullen dan ook een positieve associatie hebben met jouw bedrijf. SEO gezien is dit natuurlijk ook relevant, aangezien Google ziet dat jouw bedrijf wordt genoemd op een externe pagina. Ook kan je het principe Sympathie gebruiken in je metateksten, die verschijnen wanneer iemand een zoekopdracht doet. Wanneer je dan iemand aanspreekt met iets waar zij zich in herkennen, heb je een grotere kans dat ze op jouw website klikken.
Autoriteit
Van nature geloven we mensen met die autoriteit hebben en vertrouwen uitstralen. Dit hangt samen met het vijfde principe van Cialdini. Het is belangrijk dat jouw online aanwezigheid hiervan gebruik maakt. Door middel van logo’s en keurmerken kan je vertrouwen uitstralen, maar echte autoriteit wordt lastiger. Schakel hiervoor de hulp in van bijvoorbeeld een expert uit de branche waar jij je op richt. Vraag of zij je site willen aanraden of promoten en bied hiervoor een tegenprestatie aan. Dit geef je dan ook weer in je metateksten, zodat mensen die ergens op zoeken direct kunnen zien wat jouw waarde is. Ook kan je jouw expertise bekend maken aan de hand van het aantal jaren dat je je beroep uitvoert.
Schaarste
Cialdini’s laatste principe is schaarste. Wanneer ergens maar beperkte voorraad van is, wordt het in de klant zijn beleving meer waard. Als je bezig bent met je online strategie, kan je dit dus bewust toepassen door schaarste te creëren. Laat bijvoorbeeld zien dat er nog maar een beperkt aantal producten aanwezig is, of dat er meer mensen op de site aan het kijken zijn.
Pas je alle principes van Cialdini toe in je online strategieën, dan ben je al een heel eind op weg naar het optimaliseren van je SEO-strategie. Benieuwd naar hoe je SEO-strategie zich nu uit en wat je nog meer kan doen om betere SEO-resultaten te behalen? Lees meer over SEO in onze andere blogs.