Reviewmarketing: een antwoord op al je vragen
Wat is reviewmarketing?
Reviewmarketing is niet meer of minder dan online mond-tot-mondreclame. Voor heel wat bedrijven, en zeker in de bouwsector, is mond-tot-mondreclame de belangrijkste vorm van reclame. Voeg daar digitalisering aan toe, en reviewmarketing wordt plots onvermijdelijk.
Waarom is reviewmarketing zo belangrijk?
Of je nu reserveert in een restaurant, een nieuwe smartphone koopt of een reis boekt: je zoekt eerst online beoordelingen op. Ook in bijvoorbeeld de bouwsector is dat zo. Bijna 80% van de particulieren voor een (ver)bouwproject zoekt eerst op het internet beoordelingen alvorens met een aannemer in zee te gaan. Dankzij reviews kan jij je onderscheiden van je concurrenten.
Een paar cijfers
Wat is de meerwaarde van reviews?
Ook hier kunnen we een paar interessante weetjes voorleggen:
Het mag duidelijk zijn: reviews verzamelen doe je niet zomaar. Het brengt écht op, letterlijk en figuurlijk. Hoe je dat doet? Dat lees je hieronder!
Hoe kan je reviews aantrekken?
Reviews zijn overal. Je ziet ze tussen de zoekresultaten op Google, op bedrijfswebsites, en zelfs in het straatbeeld.
Reviews verzamelen kan op allerlei manieren: door mailtjes te sturen, door het aan je klanten te vragen, door het op je factuur te vermelden… Al is dat niet altijd evident en even eenvoudig.
In wat volgt zetten we 3 uiteenlopende reviewplatformen op een rijtje die reviewmarketing mogelijk én makkelijk maken, elk met hun eigen tools & troeven.
1. Google (Reviews): groot & gekend
Iedereen gebruikt Google voor allerlei opzoekwerk: van die acteur op wiens naam je niet kan komen tot de openingsuren van het plaatselijke tuincenter. De ideale plek om ook reviews te verzamelen & te tonen dus.
2. Trustpilot: ervaring in allerlei reviews
Misschien minder bekend dan Google, maar zeker even waardevol. Trustpilot is de grootste speler onder de reviewplatforms, over alle sectoren heen. De kans is klein dat je, wanneer je een bedrijf wil beoordelen, het bedrijf in kwestie niet terugvindt op Trustpilot.
3. Homeproved: het reviewplatform van de bouwsector
Homeproved is het onafhankelijk beoordelingsplatform in de bouwsector. Dankzij goede beoordelingen onderscheiden bouwbedrijven zich van hun concurrentie, want die is enorm in de sector. Net zoals Tripadvisor de referentie is voor reviews in de horeca, is Homeproved dat in de bouw.
Hoe kan je reviews inzetten?
Reviews verzamelen is de eerste stap. Nadien is het de kunst om ze zo optimaal mogelijk in te zetten voor je bedrijf. Een paar ideeën:
- Integreer reviews op je website en/of social media. Platformen zoals Trustpilot en Homeproved bieden daar handige widgets voor aan. Zo kan je je score & het aantal reviews delen, maar ook één of meerdere concrete beoordelingen.
- Integreer reviews en je score op je offertes en andere documenten.
- Verover het straatbeeld met jouw reputatie. Denk aan een sticker op je auto, een werfbord…
Op die manier laat je potentiële klanten op allerlei manieren zien dat je bezig bent met je reputatie én dat die erg goed is. Wedden dat het opvalt?
Hoe ga je om met slechte reviews?
Last but not least… Wat doe je met slechte (of minder positieve) reviews? Want die zijn helaas onvermijdelijk. Dé oplossing? Zelf aan de slag gaan om positieve reviews te verzamelen om die eventuele mindere beoordelingen te compenseren. Maar wees gerust, minder dan 15% van de reviews is negatief én consumenten vertrouwen eerder een bedrijf dat ook een negatieve beoordeling heeft dan een bedrijf dat enkel 5-sterrenreviews kreeg.
Volg je deze tips, dan zijn slechte reviews geen struikelblok, integendeel!
- Beantwoord de review altijd. Het liefst zo snel mogelijk (binnen de week) & bedank de reviewschrijver voor zijn/haar mening, zelfs al ben je het daar niet mee eens.
- Denk na over je antwoord en doe niets impulsiefs. Onthoud dat het hele internet kan meelezen, en je je reputatie niet wil schaden door een zwak moment.
- Antwoord to the point en verontschuldig je voor het probleem. Heb je het probleem inmiddels opgelost, dan mag je dat zeker aangeven. Zo weten potentiële klanten dat jij je werk ter harte neemt.
- Ga niet té uitgebreid in dialoog online. Stuur de klant in kwestie een mailtje of bel hem/haar even op om het probleem of de ontevredenheid te bespreken.
Gebruik ten slotte je reviews ook om jezelf en je bedrijf in vraag te stellen en je diensten nog beter te maken.
In het beste scenario wil je slechte beoordelingen natuurlijk vermijden. Hier vind je heel wat tips om je service te optimaliseren, zodat klanten alleen maar tevreden kunnen zijn.