Teksten voor website in AI wereld: RankBrain geschikte content

Er was veel kabaal en commotie in de SEO wereld een paar jaar geleden in 2016. Google zou reeds gebruik maken van kunstmatige intelligentie om de rangschikking van de zoekmachine resultaten op te baseren.

Bij velen rees de vraag, hoe kunnen we content schrijven die goed presteert in deze tijden van AI? Moet het roer helemaal om? Moeten we een studie gaan volgen op de universiteit om AI beter te kunnen begrijpen zodat we goed vindbare content kunnen schrijven? Nou ik kan jullie bij deze gerust stellen nee dat hoeft allemaal niet! Geenszins! In dit artikel ga ik met jullie mededelen wat naar mijn bescheiden mening wel moet.

De RankBrain functie in Google, helpt de zoekmachine gigant o.a. om taal beter te begrijpen en een betere match te behalen tussen de intentie van de zoeker en sites die eventueel een oplossing bieden voor die vraag of probleem. Het is dus zaak dat je zo duidelijk mogelijk bent op je website over wat jij aanbiedt. Duidelijk en coherent overkomen is dus primair belangrijk. Qua SEO moet je dan ook denken aan afbeeldingen. De bestandsnaam en de zogenaamde alt tag hebben belang voor SEO. Die moeten op correcte wijze ingevuld worden. Ze moeten beschrijven wat er daadwerkelijk te zien valt op de betreffende afbeelding. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor video. Bij een YouTube video die je embed in je webpagina moet je ervoor zorgen dat je een YT video kiest met een duidelijke titel en liefst een goede beschrijving onder de video.

Het is nog steeds zo dat zoekmachines geen afbeeldingen of video kunnen bekijken en de inhoud begrijpen. Dus tekst is nog steeds uitermate belangrijk voor de zoekmachine om te doorgronden waar dit stukje content nu precies over gaat. Daarom ik herhaal het nog eens duidelijk beschrijvend moet je zijn.

Ik zie het in de praktijk bij ZZP en MKB er nogal eens inschieten helaas. Indien je niet de tijd hebt om overal een gedegen unieke beschrijving te plaatsen, zet dan een goed tekstbureau in, zoals Swaanscommunicatie bijv. Zo een bureau heeft kaas gegeten van niet alleen inspirerende teksten maar ook zoekmachine vriendelijkheid. Daarbij, wil je specifiek producten of diensten aan de man brengen? Daar kunnen ze je ook mee helpen. Teksten anno 2018 idealiter zijn ze namelijk ook geschreven voor conversie. Google wil zien dat jou website de vraag van de zoeker uiteindelijk succesvol beantwoord.