Het veranderde landschap van de SERP; alleen feiten a.u.b.
De SERP, search engine results page, is de pagina die de resultaten van je zoekopdracht weergeeft. Je start op de eerste SERP. Traditioneel ken je deze pagina als lijst met blauwe linkjes, Google past het uiterlijk van de SERP echter meer en meer aan. Zo werden de meta-omschrijvingen langer en experimenteert Google momenteel zelfs met ‘geen resultaten’. Het SERP landschap verandert aldus Moz.
Rijkere en meer diverse zoekresultaten
De zoekresultaten op de eerste pagina zijn inmiddels een diverse verzameling van verschillende type ‘antwoorden’ (Google wil je immers het liefst antwoorden geven). Afhankelijk van je zoekopdracht kun je onder meer het volgende tegenkomen:
- Afbeeldingen
- Top verhalen
- Mensen zochten ook naar
- Uitgelichte antwoorden
- Achtergrond en verdieping
- Tweets zowel in carrousel vorm als één tweet
- Locatie map
Deze variëteit is langzaam zo gegroeid en zal ook gestaag doorzetten. Een grote nieuwe verandering is echter wel een lege pagina als zoekresultaat.
Eén antwoord: alleen de feiten a.u.b.
Sinds 14 maart 2018 experimenteert de zoekmachinegigant met een nieuwe feature: geen zoekresultaten. In bepaalde gevallen – Moz schat slechts 0,01% van de zoekopdrachten – is het zoekresultaat enkel een ‘Knowlegde Card’. Dit is bij zoekvragen waarop eigenlijk maar één antwoord te geven is. Google acht het daarom niet relevant om meerdere organische zoekresultaten te tonen. Een voorbeeld van zo’n vraag is : hoe laat is het in New York. Google geeft je hét antwoord. Wil je meer informatie, dan kun je op de knop ‘alle resultaten weergeven’ klikken.
Gevolg: minder ruimte voor échte organische resultaten
Het gevolg van al deze veranderingen is dat er minder ruimte is voor échte organische zoekresultaten. Of dit nu jouw commerciële aanbod is of een amuserende blogger, de concurrentiestrijd wordt groter. Peter J. Meyers legt in de Moz blogpost uit dat zelfs sociale mediaresultaten en achtergrondartikelen hun plaats hebben gekregen binnen organische zoekresultaten. Hij noemt dit opvallend omdat deze resultaten door andere algoritmes worden gedreven en omdat ze door gebruikers moeilijk te onderscheiden zijn van andere resultaten.
Google antwoordt op vragen
In het kort: Google gaat nog meer energie steken in het geven van antwoorden op vragen. Waar het dus één antwoord kan geven, gaat het dat proberen. Zoals ook al aangegeven in de blogpost over ‘Fred’, is het aan content creators om inhoud te maken die bijdraagt aan antwoorden op vragen. En dan niet enkel door bijvoorbeeld strategische keywordplaatsing.
Bron voor dit artikel is de blogpost van Peter J. Meyers op https://moz.com/blog/zero-result-serps ik raad je aan om hier eens te kijken.