Waarom online marketing eigenlijk voor bijna elke ondernemer van belang is
Dit artikel gaat over het belang van online marketing voor een bedrijf en waarom dat zelden kan worden genegeerd. Dat geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor eenmansbedrijven.
Online zoeken
Het online naar informatie zoeken, heeft een grote vlucht genomen. Daardoor bestaan er inmiddels veel webwinkels. Het online bestellen is bij iedereen normaal geworden, snelle zakenmannen maar ook 65 plussers maken steeds meer gebruik van webwinkels. Die ontwikkeling is nog eens versneld door de COVID-19-epidemie. Mensen zoeken niet alleen online naar producten, maar ook naar dienstverlening. Je zou kunnen zeggen dat de zoekmachines de Gouden Gids hebben verdrongen. Catalogi worden vrijwel niet meer op papier gedrukt. Als je niet met je bedrijf online bent, dan kan je vanzelfsprekend niet met een zoekmachine worden gevonden. Als er concurrenten wel online zijn, dan heb je daardoor in het nadeel.
Trends
Grote webwinkels zijn flinke concurrenten van warenhuizen geworden, waar dan ook steeds meer mensen gaan werken. Online-marktplaatsen nemen de plaats in van gerubriceerde krantenadvertenties. Steeds meer bedrijven gebruiken de sociale media voor hun promotie. Dat zijn onstuitbare trends. Online zakendoen komt ook steeds meer voor, maar dat valt buiten het bestek van dit artikel. Zoekmachines en sociale media bieden allerlei manieren om te adverteren. Daarmee kunnen veel mensen worden bereikt, ongeacht waar ze wonen. Samen met een eigen website wordt het online adverteren aangeduid met online marketing.
Kosten
Een website kost niet veel geld tegenwoordig. Om de kosten hoef je het daarom niet te laten. Uiteraard moet die professioneel worden opgezet, om in de eerste plaats door een zoekmachine te worden gevonden en hoog gewaardeerd. In de tweede plaats dient de website toegankelijk te zijn en de bezoeker uit te nodigen tot nemen van vervolgstappen. Een basispresentie op de sociale media hoeft behalve tijd niet meer te kosten. Je kunt een stap verder gaan en adverteren via de zoekmachines en/of de sociale media. Afhankelijk van welke websites/-pagina’s iemand bezoekt, worden gerichte advertenties getoond aan die persoon. Dat laatste is een voordeel voor een adverteerder, maar die advertenties kosten wel geld.
Conclusie
Het kost moeite om een type bedrijf te vinden, waarvoor online marketing geen nut heeft. Totdat je advertenties online laat plaatsen, zijn de kosten van een online presentie te overzien. Ook een klein bedrijfje kan zich die veroorloven. Belangrijk is de vraag, wat het een bedrijf kost, als dat die aanwezigheid niet heeft.