
Welke factoren hebben invloed op je online vindbaarheid?
Wie als ondernemer een mooie website heeft, zal het belangrijk vinden dat potentiële klanten deze site goed kunnen vinden. Immers; wat is een mooi winkelpand waard als er niemand komt? En om zo goed mogelijk vindbaar te worden, is het slim om te investeren in SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization en richt zich op de kunst van het vindbaar worden in Google. En die vindbaarheid is afhankelijk van meerdere factoren. We geven een paar belangrijke pijlers.
Goede teksten
Allereerst is het belangrijk dat de teksten op je website goed in elkaar zitten en met een bepaalde strategie zijn geschreven. Google hecht veel waarde aan een relevante en duidelijke tekst en om ervoor te zorgen dat dat precies is wat je je lezers biedt, moet je tekst duidelijk en overzichtelijk zijn. Zeker als de tekst bedoeld is om de lezer te informeren over enkele belangrijke zoekwoorden, is het belangrijk dat deze zoekwoorden regelmatig verschijnen en dat de tekst voldoende body heeft om aan Google duidelijk te maken dat het gaat om een relevant en serieus verhaal. Het schrijven van dit soort teksten is een vak apart en vereist kennis van zaken en een scherpe pen. Het is dan ook niet zo gek dat organisaties vaak besluiten dat zoekmachine optimalisatie uitbesteden de beste strategie is.
Een snelle site
Snelheid is belangrijk online. En met een ‘snelle website’ bedoelen we een website die snel laadt en waarbij de bezoeker niet lang hoeft te wachten op het laden van foto’s en andere onderdelen. Hoe sneller je site, hoe fijner Google dit vindt. Zorg er daarom voor dat je geen fotobestanden gebruikt die overdreven groot zijn, maar comprimeer je bestanden juist, zodat ze veel sneller laden op de site. Google heeft een bepaalde index die het hanteert om te bekijken hoe snel een website precies is en wie deze test afneemt, zal ook gelijk zien waar de pijnpunten liggen en op welke fronten het dus allemaal beter kan.
Schone code
Een schone code is ook bijzonder belangrijk op een website. Met een schone code wordt bedoeld; een site die zo min mogelijk fouten bevat. Fouten kunnen immers leiden tot een website die minder goed werkt dan zou moeten, wat dus weer de kwaliteit van de site ondermijnt. Ook het voorkomen van dode linkjes, de bekende 404-pagina’s, is van groot belang. Dode links leiden tot niets en betekenen dat de bezoeker bepaald geen optimale ervaring heeft. Google houdt dit soort zaken scherp in de gaten, om er zeker van te zijn dat de beste sites het beste vindbaar zijn.
Dit is lang niet alles; er zijn hele boeken geschreven over SEO en dus is het een zeer specialistisch gebeuren dat het beste uitgevoerd kan worden door een expert. Het is dan ook niet zo gek dat het uitbesteden van deze handelingen door veel ondernemers als de beste oplossing wordt gezien. Op die manier weet je immers zeker dat je gebruik maakt van de juiste kennis en kunde, terwijl je jezelf kan blijven richten op je onderneming.